سند (FDD) چیست؟

سند (FDD) نوعی سند اطلاعاتی است  که به موجب آن فرانچایز دهنده با آگاهی کامل تصمیم به واگذاری کسب و کاری به فرانچایز گیرنده بگیرد.

سند FDD

شرح سرفصل های سند FDD در فرانچایز:

  • سابقه فعالیت و پیشینه ارائه خدمات و مجوزها و امتیازهای اخذ شده توسط فرانچایز دهنده
  • هویت و تجربه کسب و کار مدیران ارائه دهنده فرانچایز
  • سوء پیشینه و سابقه دعاوی حقوقی
  • سابقه ورشکستگی
  • اعلام هزینه های اولیه اخذ و راه اندازی حق امتیاز
  • اعلام سایر هزینه ها، مانند: هزینه های پشتیبانی، آموزش ، راه اندازی
  • برآورد هزینه های اولیه راه اندازی فرانچایز
  • محدودیت های خرید و تامین محصولاتی که توسط فرانچایز دهنده اعمال می شود
  • تعهدات فرانچایز گیرنده
  • شرایط تامین مالی طرفین
  • تعهدات فرانچایز دهنده (مانند تبلیغات، آموزش)
  • شرایط و محدودیت قلمرو های اعطای نمایندگی
  • شرایط و حقوق مالکیت برند و علائم تجاری
  • حق کپی رایت (مالکیت معنوی): در این بخش اطلاعاتی در رابطه با چگونگی حق کپی رایت و اختراع نیز وجود دارد
  • تعهدات و وظایف فرانچایز گیرنده و الزام به فعال نگه داشتن فرانچایز توسط فرانچایز گیرنده
  • محدودیت در فروش محصولات، توسط فرانچایز گیرنده
  • شرایط تمدید ، فسخ ، خرید دوباره ، اصلاحات ، الحاقیه ها ، انتقال ، مشاجرات و حل اختلافات توافق نامه فرانچایز
  • استفاده از داور قرارداد برای طرفین
  • پیش بینی عملکرد مالی فرانچایز در آینده ( مانند: درآمد خالص و ناخالص، حجم و تولید محصولات، تضمین درآمد و...)
  • بازار فروش و اطلاعات تماس
  • صورت های مالی ، گزارش های حسابرسی و پرونده های مالی ارائه دهنده فرانچایز در سه سال گذشته
  • پیش نویس و نسخه قرارداد(تمامی توافقی که باید به امضای طرفین برسد)
  • تضمین اجرای قرارداد

 

مهم ترین موارد سند افشاء (FDD)

سند FDD

مهم ترین مواد قانونی مندرج در (FDD) به قرار زیر است:

الف)  ماده شماره 7

در این قسمت هزینه ها به صورت تقریبی و میانگین اعلام می شود و ممکن است در منطقه شما این هزینه ها متفاوت باشد.

از اینرو با دیگر فرانچایز گیرنده هایی که بیشتر از یک سال در این سیستم بوده اند مشورت کنید و و اطلاعات بیشتری نسبت به هزینه های مورد نیاز اولیه و هزینه های مورد نیاز پشنیبانی فرانچایز کسب کنید.

ب ) ماده شماره 11

در این ماده تعهدات ارائه دهنده فرانچایز مطرح می شود. در این صورت بهتر است نسبت به خدماتی که از ارائه دهنده فرانچایز دریافت می کنید اطمینان حاصل کنید، مانند:

  • گزینش سایت
  • آموزش
  • کمک های توسعه دهنده
  • بازاریابی
  • تبلیغات
  • پشتیبانی

ج)  ماده شماره 17

تمدید، فسخ، انتقال و حل اختلاف

سعی کنید اطلاعات کاملی درباره ی نحوه تمدید، فسخ، انتقال قرار داد و حق و حقوق خود به عنوان فرانچایزگیرنده به دست آورید.

د) ماده شماره 19

این ماده به پیش بینی عملکرد فرانچایز اشاره داشته و بیان می کند، فقط 30 تا 40 درصد از تمام ارائه دهندگان فرانچایز  در مورد عملکرد مالی به طور کامل شفاف سازی میکنند. در نتیجه بهترین روش جهت کسب اطمینان این است که با دیگر فرانچایز گیرنده ها در رابطه با میزان و پتانسیل فروش فرانچایز صحبت کنید.

ه) ماده شماره 20

این ماده نیز، بازار فروش و اطلاعات تماس دیگر فرانچایز گیرنده ها را واکاوی می کند که بر اساس آن می بایست، تعداد واحدهایی که فرانچایز گرفته و پس از مدتی واگذار شده اند را بررسی کنید. اگر این تعداد زیاد باشد این امر نشان دهنده وجود چرخش در سیستم است،  یعنی افراد پس از مدتی این سیستم را ترک می کنند و فرانچایز مجدد به فرد جدیدی واگذار می شود. همینطور با افرادی که سیستم را ترک کرده و قرار داد خود را فسخ نموده اند، نیز مشورت کرده و جویای علت شوید.

و)  ماده شماره 21

اظهارات مالی

اظهارات و بیانیه های مالی  در واقع سوابق فرانچایز شما محسوب می شود. شما باید اظهارنامه های مالی  سه سال اخير فرانچایز را در اختیار داشته باشی و آنها را به حسابداران حرفه ای بدهید تا بررسی های تخصصی را انجام دهند.اظهار نامه و ترازنامه ها از موارد مهمی هستند که باید بررسی شوند.

ی) ماده شماره 22

قرارداد نهایی

اطمینان حاصل کنید که تمام توافقات ذکر شده در FDD قید شده اند و هر یک از آنها را به خوبی و کامل مطالعه کرده اید.